swipegesture

LinkedIn og job via netværk, mens du studerer

LinkedIn-land kan virke som et overvældende sted at begive sig ud i som studerende. Men det er meget bedre at være studerende og nybegynder på LinkedIn – end at være færdiguddannet uden et netværk, der ved, hvad du kan.

Artikel
af Carina Fogsgaard Christiansen

Heldigvis, er det ikke så svært at komme godt i gang på LinkedIn – og den bedste tid for dig at træne dine evner i networking og LinkedIn er, mens du studerer. Derfor har vi samlet lynguides, quick wins, tips og hacks, så det bliver lettere for dig at få – og give – værdi på LinkedIn.

Quick wins: Sådan tiltrækker du flere arbejdsgivere til din profil på LinkedIn

Få nemme, hurtige og konkrete råd til at optimere din LinkedIn-profil, så den er klar til (flere) besøg fra mulige arbejdsgivere. Se fx hvad du kan skrive i din ‘headlin

Heldigvis, er det ikke så svært at komme godt i gang på LinkedIn – og den bedste tid for dig at træne dine evner i networking og LinkedIn er, mens du studerer. Derfor har vi samlet lynguides, quick wins, tips og hacks, så det bliver lettere for dig at få – og give – værdi på LinkedIn.

e’ og hvordan du laver en personlig URL til din profil (som du kan bruge i dit CV og signatur).
Guiden er udviklet til nyuddannede, men du kan sagtens bruge disse råd som studerende. Så er du bare på forkant.

Hent guide

Hvor mange kanaler bruger du til at nå arbejdsgiverne?

Herunder kan du se en graf, der viser, at cirka hver anden arbejdsgiver finder kandidater via netværk og LinkedIn.

Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2020

Virksomhederne bruger ofte en kombination af de tre kanaler (stillingsopslag, netværk og søgning på LinkedIn).

De kan fx række ud til nogen i deres netværk, både internt i virksomheden og ved at kontakte profiler i branchen eller på LinkedIn, for at høre om de kender nogen, der ville passe til den ledige stilling.

Derfor er det smart, hvis du – udover at søge opslåede stillinger – begynder at formidle til dit netværk og på LinkedIn, hvad du kan bidrage med i en virksomhed.

Du kan fx xkrive et opslag, hvor du fortæller om, hvilke opgaver du kan løse for en virksomhed.

Nedenfor kan du få inspiration til at lave dit eget ‘lær mig at kende’-opslag på LinkedIn. Et opslag, der gør det meget lettere for dem at hjælpe dig, så dit tilbud når frem til de rigtige.

‘Lær mig at kende’-opslaget – gør det let for dit netværk at hjælpe dig

Hvis du søger studiejob, praktik eller dit første fuldtidsjob på LinkedIn, så kan du bruge nedenstående som inspiration til, hvad arbejdsgiverne er interesserede i at vide om dig.

Dit ‘Lær mig at kende’-opslag kan med fordel inkludere:

  • Overskrift på dit tilbud/din unikke profil
  • Dit søgeområde/region
  • Professionelt foto (hvor du ser ud, som du ville til en jobsamtale, neutral baggrund)
  • Kontaktinfo / hvordan de får fat i dig
  • Lister med bullet points
  • Jeg har erfaring med… (Digital marketing? Undervisning? Projektplanlægning? Etc.)
  • På arbejdspladsen bidrager jeg med… ((inter)personelle evner du bringer til bordet)
  • Jeg motiveres af… (beskriv forhold/ting, der gør, at du performer på et højt niveau)
  • Digitale evner (inkluder niveau, hvis højt/mellem)
  • Sprog (beskriv niveau: modersmål, professionelt, højt eller medium niveau)
  • Kurser / Certificeringer (spring over, hvis du ikke har nogen)
  • Jeg har en kandidat/bachelor i [uddannelsestitel], hvilket betyder, at jeg… (kan, ved, arbejder på bestemt måde, er god til at …)

Disse oplysninger kan opsættes på mange måder. Fx kunne det se sådan ud:
Eksempel #1 – Opslag med ét billede

Hent skabelon #1 : Kompetenceoversigt på ét billede

Eksempel #2 – Opslag med flere billeder, gemt og uploadet som pdf på LinkedIn (kaldes en ‘karrusel’)

Hent skabelon #2 : Kompetenceoversigt på flere billeder

Bemærk! Ønsker du at lave en ‘karrusel’ (hvor du swiper til siden for at se næste billede, ligesom på Instagram), så skal du downloade Eksempel #2 fra Canva som “PDF- udskrift” (høj kvalitet). For karrusel-opslag kommer til at se rodet ud, hvis du uploader dine slides på LinkedIn som JPG eller PNG (billeder). Det skal være PDF for at fungere.


Du kan også lave en ‘grafisk video’. Ligesom ovenfor. Der er animation på grafikken, så du kan også downloade Eksempel #2 som en MP4-video. På den måde får du bevægelse og øget blikfang på dit opslag.

Husk:

  • Ovenstående eksempler er ikke ‘perfekte’. Gør dem meget gerne bedre og juster, så de passer til dig.
  • Hvis du vælger at downloade Eksempel #2 som video, skal du huske at ‘time’, hvor lang tid det tager at læse hver slide. Ellers bliver dit opslag ulæseligt.
  • Du må meget gerne ændre farver og former, men sørg for tydelig kontrast mellem tekstfarve og baggrund, så det er nemt at læse på en lille skærm/via mobil.

Sådan får du flere muligheder for job og praktik via netværk

Uopfordret kontakt er en rigtig god måde at skabe flere muligheder for dig selv, når du søger studiejob eller praktik. Det kan dog være svært at finde ud af, hvor man skal starte og hvilken strategi, der virker bedst, når man vil i gang.

Derfor har vi designet en lille guide til at tage uopfordret kontakt, når du søger praktik eller studiejob. Nedenfor kan du se hvad modellen indeholder og downloade den på én A4-side.
Husk, når du søger uopfordret, så handler den første samtale ikke om, hvorvidt de har et job til dig.

Den første samtale, hvad enten den er på telefon, videokald eller til et kaffemøde, handler om at samle viden og information. Det gør det lettere for den person du kontakter at sige ‘ja’ til at hjælpe dig, hvis du kun spørger til viden og ikke forventer at få et job af vedkommende.

Du kan bruge modellen som inspiration og struktur til:

  • et uopfordret opkald til en i dit netværk eller én du ikke kender, der arbejder med det, der interesserer dig
  • et kaffemøde eller et videokald, hvor du samler viden og danner en relation/udvider dit netværk

Mulighederne opstår gennem dialogen. Og ved at holde fokus på at opnå indsigter og tips, der hjælper dig til dit næste skridt, så kan du opnå muligheden for et job et sted, du slet ikke havde forestillet dig.

Når du henter modellen til den uopfordrede samtale får du:

  • Hjælp til afklaring af, hvad du leder efter og hvem, der ved noget om det, du søger
  • Forslag til, hvordan du kan indlede en samtale, når du ringer uopfordret
  • Ideer til, hvad du kan spørge om i løbet af samtalen
  • Indsigt i, hvad de kunne finde på at spørge dig om (så du kan forberede et godt svar)
  • To forslag til, hvad du ellers bør forberede, så du kan gøre det bedste indtryk
  • Ideer til, hvordan du kan afrunde samtalen og følge op, så du bliver taget seriøst


Bliv klar til den uopfordrede samtale – hent modellen

Hvem af disse profiler får du lyst til at kontakte?

  • 48% af besøgende på en LinkedIn profil kigger på billedet som det første.
  • 42% kigger på din headline som det første.

Og før nogen overhovedet klikker ind på din profil, er det også dit profilbillede og din headline, som folk kan se, hvad enten de finder dig i deres newsfeed, i kommentarer eller ved en søgning i LinkedIn Recruiter.

Derfor er det vigtigt, at du vælger et godt billede til din profil.

Et godt profilbillede af dig på LinkedIn er ikke det samme som et godt billede på Facebook eller Instagram.

Hvad vil du gerne fortælle om dig selv med dit profilbillede?

På LinkedIn er det vigtigt, at du overvejer, hvad du vil kommunikere om dig selv via billedet. Hvilke ord skal beskueren af dit billede tænke på, når han/hun ser det?

  • professionel?
  • seriøs?
  • imødekommende?
  • stærk?

Alt dette handler om dit udtryk på billedet.

Har du et kæmpe smil på, et medium smil eller smiler du med øjnene og har lukket mund? Disse tre udtryk signalerer tre forskellige ting. Hvad vil du kendes for?

Står du med ret ryg og har kameraet i øjenhøjde (hvilket kan signalere styrke og imødekommenhed)? Eller ser man dig i fugleperspektiv med hovedet på skrå (hvilket kan signalere underdanighed, selvom du synes, at du ser mere sød ud sådan)?

Tænk over om, en arbejdsgivers førstevalg til en stilling ville være ‘en der udstråler styr-på-tingene og imødekommenhed’ eller ‘en der ser sød og rar ud’?

Virker det professionelt, hvis dit profilbillede er taget på en ferie eller til en fest? Afspejler stråhatten og solbrillerne fra ferien eller jakkesættet fra brylluppet, hvordan du ville møde op til en jobsamtale eller komme på arbejde?

Tænk over det, for din troværdighed og førstehåndsindtrykket på LinkedIn afhænger af det.

Hacks til at blive set på LinkedIn

Ovenfor kan du se en række eksempler på profilbilleder.

  • Hvilke(t) af dem fanger dine øjne mest? Og hvad er det ved billedet, der fanger dit blik?
  • Hvilke af dem ville du have mest tilbøjelighed til at betro en stilling og udføre vigtige opgaver, hvis du selv var en arbejdsgiver inden for dit felt?

Fang blikket på LinkedIn

Gør dit profilbillede er synligt for alle på LinkedIn

Se hvordan i LinkedIn Lynguiden

Sørg for at dit ansigt er oplyst

Skygger gør det sværere for os at genkende ansigter – og dine øjne vil typisk være mere tiltrukket af lyse profilbilleder end mørke, især på LinkedIn.

Zoom ind på dit ansigt

Der er ingen grund til at man kan se din overkrop eller dit lange hår. Profilbillederne på LinkedIn er meget små. Endnu mindre, hvis man er på LinkedIn via mobilen (hvilket de fleste er). Zoom derfor godt ind på dit ansigt, så folk kan se (og genkende) dig. Klip dit billede, så man kan se til cirka midt på dine skuldre i et ‘cirkelfoto’ som ovenfor.

Brug en lys, neutral baggrund – eller overvej lidt knald på farven

En god grundregel til profilbilleder er, at du er i fokus. Undgå derfor en ‘urolig’ baggrund med møbler, planter, andre mennesker, bygninger, etc. Find i stedet en hvid væg, hvor der er indirekte dagslys. Så får du et super billede.

Hvis du ønsker at gøre det endnu nemmere at genkende dig på LinkedIn, så kan du med fordel sætte knald på farven i baggrunden. Som du kan se på nogle af billederne ovenfor springer det i øjnene.

Det er super nemt at sætte en pangfarve på din baggrund i Canva:

  • Du opretter et design i Canva og indsætter dit billede
  • Tryk på billedet og vælg ‘Rediger billede’
  • Derefter finder du funktionen ‘Fjern baggrund’ (kig efter en badebold)
  • Så snart du har valgt denne funktion, vil Canva automatisk fjerne baggrunden i dit billede
  • Derefter indsætter du en figur (en cirkel eller en firkant) bag dit billede og vælger en farve som (helst) både skaber blikfang og matcher din personlighed/det du vil udstråle på LinkedIn
  • Til sidst trykker du ‘Del’ i øverste højre hjørne, hvorefter du kan vælge ‘Download’

Og så nemt har du et lækkert profilbillede, du kan uploade på LinkedIn.

Tips til en god headline på din LinkedIn profil

Som nævnt kigger 42% på din headline som det første.

I denne lynguide får du konkrete eksempler på, hvordan du kan tiltrække flere besøgende til din profil (og blive taget mere seriøst) ved at lave en god overskrift på din profil, som siger noget om, hvad du kan hjælpe med.

Hent guiden

Genveje til råd, eksempler og værktøjer til LinkedIn

E-BOG: 12 tips til at fixe din profil på LinkedIn

I denne e-bog får du en tjekliste og 12 gode tips til, hvordan du helt konkret kan fixe din LinkedIn-profil, så den afspejler, hvor du er i dit arbejdsliv, og hvor du gerne vil hen.

Se bl.a. hvordan du:

  • Fixer din profil uden at hele dit netværk får notifikationer om det
  • Får flere besøgende på din profil ved at forstå de to typer modtagere
  • Opbygger din profil, så den bliver interessant
  • Fanger opmærksomhed med overskrifter og billeder
  • Udfylder din profil, så du bliver fundet af rekrutteringsfolk
  • Laver en personlig URL, som du kan sætte i dit CV

Hent guiden nu

E-BOG: Sådan bliver du synlig på LinkedIn og udvider dit netværk

Få gode råd om, hvordan du fanger læserne og styrker din synlighed på LinkedIn med kommentarer, indlæg og artikler. Du får også en contentplan med 20 gode ideer til opslag.

Du får bl.a. konkrete råd og eksempler til:

  • Hvordan du bedst anmoder om at connecte
  • Hvordan du får dine forbindelser til at anbefale dig
  • Hvordan du skriver og strukturerer et godt opslag
  • Viden om 4 typer indlæg, du kan lave på tusind måder
  • Hvordan du kan lave en contentplan til LinkedIn på 10 minutter

Bonus via bogen kan du downloade en contentplan skabelon med opslag til de næste 10-20 uger.

Hent guiden nu

LinkedIn – 4 simple tips til at komme i gang

Hvordan får du job gennem dit netværk – og hvordan følger du op på de forbindelser, du skaber? I dette webinar får du værktøjerne til at komme i gang som strategisk netværker og får hurtige hacks til at optimere din LinkedIn-profil.