swipegesture

Byg din ansøgning rigtigt op - skabelon på en god ansøgning

Din ansøgning skal vække så stor interesse, at arbejdsgiveren har lyst til at lære dig bedre at kende. Beskriv, hvordan dine kompetencer og din personlighed matcher stillingen.

Artikel 10 Min.
af Sanne Juel

Formålet med din ansøgning er at vække så stor interesse, at arbejdsgiveren har lyst til at lære dig bedre at kende.

Sørg for at beskrive, hvordan dine kompetencer og personlighed matcher stillingen. Ansøgningen skal vise, at du kan finde ud af jobbet, og at du har passion og engagement med i rygsækken.

Research - forbered dine jobansøgninger

Læs stillingsannoncen godt igennem. Foretag evt. opringning til virksomheden for at afklare evt. spørgsmål til stillingen, og læg mærke til, hvad du fornemmer, de har brug for. Hvilke ord bruger de, og hvad er det, de virkelig har brug for?

Tjek hjemmeside, firmaets værdier, regnskaber m.m. Kender du nogen, der er knyttet til virksomheden, så brug dem som informationskilde til fx at finde frem til;

  • Hvad er vigtigt i virksomheden?
  • Hvad lægger de vægt på?
  • Hvordan er det at arbejde i virksomheden?
  • Hvilke faglige og personlige profiler har succes i virksomheden?

Skriv med struktur - skabelon til ansøgning

Opbyg din ansøgning med en god rækkefølge:

  • Overskrift,
  • Start,
  • Midte
  • Slutning.

Gerne meget overskueligt og evt. med bullet points. Få det hele med på én A4-side.

Tænk i hovedbudskab. Hvorfor lige præcis dig? Kan du skrive det hele på én linje? Sørg for at overskriften i ansøgningen skaber interesse allerede fra første øjekast. Skil dig ud.

Start med at fortælle, hvad du mener at kunne tilføre virksomheden, og hvor du kan yde værdi og har lyst til at bidrage. Hvad er din motivation for at søge stillingen? Fortæl dernæst om din passion - hvad driver dig og interesserer dig? Beskriv det, der PASSER til den stilling, du søger. Engagement, passion og energi værdsættes.

Svar på spørgsmålene:

  • Hvad kan du gøre for virksomheden?
  • Hvor tilfører du umiddelbar værdi?

Fremhæv de erfaringer, som du bringer med dig, der netop kan bruges i dette job.
Giv eksempler på, hvordan du har haft succes i tidligere jobs, og hvor vil kunne skabe gode resultater i det nye job.

Din personlighed er afgørende. Fortæl ganske kort om dine personlige styrker. Afslut med at besvare spørgsmålene:

  • Hvordan vil du kunne tjene penge til virksomheden?
  • Hvorfor skulle de ans��tte dig? Hvis du ikke ved det, så ved de det heller ikke...

Vær modig i din ansøgning, og skriv om fremtiden

Fortæl om den fremtid, som du og firmaet skal være sammen om, når du er blevet ansat. Ideer og tanker der ligger forude, og som du gerne vil være en del af. Fortiden er omtalt i dit CV og hører hjemme der.

Få din ansøgning læst igennem af en, du har tillid til

Spørg om din ven/veninde ud fra ansøgningen kan læse, hvilke opgaver du skal løse for firmaet. Hvis ikke, så skriv den om. Ret den til, så den handler om fremtiden og bliver målrettet til virksomheden.

Fortæl en historie om en af dine styrker

Fx Kreativ. “Vi fik afbud i 12. time under en direkte udsendelse. Ved at tænke kreativt og ’ud af boksen’ fandt jeg et nyt band via mit netværk, der kunne stille op med det samme. Optagelserne kom i kassen til tiden, og vi fik reddet både image, deadline og økonomi.”

9 gode råd

1. Maks. 1 side

Din ansøgning skal maksimalt fylde én side.

2. Tænk på sprogbrug

Sproget skal naturligvis være let forståeligt, men derudover så tænk på at få mere omkring ’Du/I’, ’Virksomhedens navn’, ’Branchen’ og ’Afdelingen’ med i ansøgningen, og få luget lidt ud i ’Jeg’, ’Mig’, ’Mine’ og ’Mit’. På den måde får du skrevet mere direkte til virksomheden og får rettet dit fokus mod deres behov.

3. Fængende overskrift

9 ud af 10 ansøgere starter med en overskrift, og det er godt. Desværre lyder overskriften ofte: ’Ansøgning om stilling som X i virksomhed Y’. Og når 9 ud af 10 skriver stort set det samme, så skiller din ansøgning sig desværre ikke ud. Så start med en overskrift, der er spændende, frisk eller ’catchy’ – en overskrift der gør, at du selv ville læse videre i ansøgningen, hvis du sad og rekrutterede til stillingen. Kunsten er at fange læserens opmærksomhed og interesse, så han/hun ikke kan vente med at læse mere.

4. Fortæl om din motivation til at søge stillingen

Det er langt mere interessant for virksomheden at læse om dig, din motivation og hvorfor du ’Bare Må Have’ det her job. Du behøver ikke skrive, at du er interesseret i jobbet (det ved de godt – ellers søgte du ikke), men mere hvorfor det er spændende, og hvad der har vækket din motivation (for eksempel virksomheden, arbejdsopgaverne, branchen).

5. Tilfør noget nyt, og undgå gentagelser

Hvis du bruger de første fem-syv linjer til at gentage noget, der i forvejen står i dit CV, så bliver ansøgningen bare en kedelig gentagelse, og du fortæller ikke virksomheden noget nyt og spændende.

6. Faglige og personlige kompetencer

Disse er vigtige, og du skal i den grad fortælle om, hvad der gør dig til en kompetent & interessant kandidat til jobbet. Men du skal gøre det på en måde, så du hjælper virksomheden i deres oversættelsesproces med at få oversat dine kvaliteter til det udbytte (bonus & merværdi), det skaber for virksomheden at få dig som ansat med dine ressourcer. Så tænk i EFU-modellen.

7. Fortæl de gode historier

Alle kan skrive (og skriver) de samme ting, når de skal fortælle om deres kompetencer – målrettet, resultatorienteret, beslutsom, lederpotentiale, undervisningserfaring, openminded, empatisk, dynamisk, teamplayer. Men som en klog mand sagde en gang – ”You can’t compensate from experience”. Så det bedste, du kan gøre for at virke oprigtig og seriøs, er at fortælle om den erfaring, du har fået tidligere, som belyser nogle af alle de fortræffeligheder, du skriver om dig selv i din ansøgning.

8. Afslut på toppen

Når du afslutter ansøgningen, så vis, at du har selvtillid og stoler på dig selv. Slut fx med ”Jeg ser frem til at blive inviteret til samtale” eller den lidt mere blide ”Jeg ser frem til at høre fra jer”. Disse sætninger har den salgsmæssige genialitet, at du retter deres fokus væk fra nej’et og afslaget og over mod ja’et og invitationen til samtalen.

9. Gem dokumentet i PDF-format

Det burde være overflødigt at skrive, men alligevel. For at undgå at formatet skrider, så husk at gemme dokumentet i PDF. Dette gælder også for CV’et: Gem altid i PDF!

E-bog

Skriv dig til jobsamtalen

Her får du en guide til, hvordan du fixer de mest almindelige fejl i dit CV og i din ansøgning. Du får også skabeloner til det skarpe CV og den gode ansøgning.