swipegesture

Sådan laver du en uopfordret ansøgning, der matcher virksomhedens behov

Når du søger job uopfordret, får du sandsynligvis ikke resultater, hvis du bare sender en masse generiske ansøgninger afsted. Du er nødt til at gøre et grundigt forarbejde og målrette din ansøgning og dit CV.

Artikel
af Carina Fogsgaard Christiansen

Når du søger uopfordret, skal du gøre præcis det samme, som når du søger en opslået stilling.

Du skal målrette CV’et og ansøgningen til den stilling, du søger.

Afdæk arbejdsgiverens behov

Nu tænker du måske: “Der er jo ikke et stillingsopslag, når jeg søger uopfordret. Hvordan skal jeg så finde ud af, hvad de har brug for?”

Det er sandt, men det har vi en løsning på.

Du søger i JobIndex’ Job Arkiv.

Via ovenstående link kommer du ind på en side, der ligner den søgeside, du kender fra Jobindex.

Men der er den forskel, at søgemaskinen er indstillet til at søge på arkiverede jobopslag. Som du kan se her:

Du kan evt. også ændre ‘Arkiv datointerval’ til 2-3 år tilbage.

Herefter kan du forsøge at finde et arkiveret jobopslag på en stilling, der ligner den, du kunne varetage for virksomheden:

  • først ved den virksomhed, du ønsker at søge hos
     
  • derefter stillinger fra lignende virksomheder (størrelsesmæssigt og branchemæssigt)

  • eller andre faktorer, der kan påvirke, hvordan opgaverne i en stilling ser ud.

Når du har fundet 2-4 opslag, der beskriver den type stilling, du ønsker at søge uopfordret, så analyserer du dem med FOPA-modellen

Ved hjælp af FOPA-modellen finder du frem til de kvalifikationer, kompetencer og typer af opgaver, der typisk efterspørges i den stilling, du vil søge uopfordret.

Du kan kombinere disse informationer med viden, du kan få ved at ringe til arbejdsgiveren. Fx kan du spørge arbejdsgiveren om der er:

  • nogle opgaver eller projekter, de har svært ved at nå med deres nuværende ressourcer?
  • et kommende projekt i afdelingen, som de kunne bruge en ekstra hånd til at løse?

Hent FOPA-modellen

Præsenter dit tilbud

Når du har fundet konkrete svar på, hvad arbejdsgiveren kunne have brug for, så kan du skrive en ansøgning, hvor du præsenterer dit tilbud.

Eksempel på præsentation i starten af ansøgning:

 

Jeg kan bl.a. hjælpe med:

– at løse [indsæt konkret opgave, du har afdækket at virksomheden kunne have brug for hjælp til]
– assistere i projekter inden for [indsæt område eller (helst) referer til konkret projekt]
– planlægge og koordinere [indsæt relevant emne, der matcher virksomhedens behov]

 

 

Præsentationen kan formuleres på et væld af måder, men pointen er, at du giver arbejdsgiveren tre relevante tilbud/løsninger at forholde sig til.

Læs vores forslag til struktur i din uopfordrede ansøgning nedenfor.

I dit CV sørger du for at fremhæve, hvad der gør dig kvalificeret til at løse opgaverne.

Hvis du ikke har så meget erfaring endnu, så kan du fremhæve:

  • de erfaringer og faglige kompetencer du trods alt har
  • dine personlige kompetencer, gode attitude og mindset i forhold til at arbejde og til at lære nye ting hurtigt

Bliv klogere på CV’et, der får dig til jobsamtale og på, hvordan du gør dine kompetencer relevante i CV og ansøgning

Struktur i en uopfordret ansøgning

  1. Start med en fængende overskrift.

  2. Beskriv din motivation for jobbet, opgaverne og hvad der gør denne virksomhed særlig nok til at du søger hos dem.

  3. Tilføj sætningen: ‘Jeg vil særligt gerne bidrage med:’ efterfulgt af 3 bulletpoints, hvor du lister, hvad du konkret kan gøre for dem.

  4. Derefter kan du indsætte 1-2 korte afsnit, hvor du – i et fremtidsrettet sprog – giver eksempler på, hvad de får, hvis de vælger dig til holdet.

  5. I det sidste afsnit er det godt at beskrive, hvordan du tilgår opgaver på egen hånd og bidrager i teams.

  6. Til allersidst indsætter du et Call-to-action [uforpligtende kop kaffe] + Navn og kontaktinfo.

Din ansøgning bør maksimum være 1 side – gerne kortere.

Hold dine afsnit korte. Helst ikke længere end 4-5 linjer. Det gør din ansøgning let at overskue og læse.

Indsæt også meget gerne underoverskrifter i din ansøgning og brug bulletpoints – det gør det nemmere for arbejdsgiveren at skimme, hvad du tilbyder.

Ressourcer til uopfordrede CV og ansøgninger

FOPA-modellen, der hjælper dig med at analysere dig frem til det vigtigste, du skal vise i dit CV og ansøgning.
 

Skabeloner til CV og ansøgninger, der fremhæver det, du tilbyder – i et layout, der er lækkert og overskueligt for din modtager.
 

Skriv dig til jobsamtalen - guiden til at undgå de typiske fejl i CV og ansøgninger, så din ansøgning skiller sig positivt ud fra andres.
 

Instant Feedback - få feedback på dit CV og ansøgning, lynhurtigt, lige når du har brug for det.

Det vigtigste for arbejdsgiverne i en uopfordret ansøgning

De vigtigste “salgsargumenter”, som arbejdsgiverne gerne vil se i din uopfordrede ansøgning:

  1. "Præsentér dine kompetencer kort og præcist" (59%)
  2. "Vis at du er motiveret for at være en del af vores virksomhed (52%) 

Kilde: Ballisagers rekrutteringsanalyse 2019

Præcise og relevante kompetencer: Brug EFU-modellen

Vis din motivation: Lær hvordan du viser motivation i din ansøgning