swipegesture

Bliv chefen i dit eget liv - 3 gode råd til at få mere tid

Har du for travlt i hverdagen? Så er det måske på tide at stoppe op og mærke efter. Lær at prioritere ud fra dine behov og ønsker - og sorter det uvæsentlige fra.

Artikel
af Lane Markholt-Hansen

Går det hele op i at smøre madpakker, hente unger og så arbejde til sent ud på aftenen? Og er du tit bagud i et job, der kræver (for) meget af dig, og som stjæler din fritid?

Så er det måske på tide at stoppe op og mærke efter. Finde ud af, hvordan du bliver chef i dit eget liv og får en travl hverdag til at hænge sammen – ud fra dine behov, ønsker og prioriteringer. Det mener Gitte Schoppe, der er karriererådgiver i CA. Hun rådgiver dagligt CA's  medlemmer om deres karrieremuligheder og ofte handler det om, hvordan de skaber en fornuftig life balance i deres liv.

”Basalt set handler det om at stoppe med at ”halse efter” og i stedet stoppe op og finde sine værdier og prioritere dem”, fortæller Gitte Schoppe.

Vil ”det hele”

Men det kan være nemmere sagt end gjort. Gitte Schoppe fortæller, at mange, særligt kvinder føler sig enormt pressede og har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, fordi de ”vil det hele”.

”Jeg har lige talt med en karrieremor, der netop står og skal jonglere karriere og familie på samme tid. Og dem er der jo mange af. Hun kommer fra en stilling, der kræver meget af hende, hun har fået børn, er blevet skilt og skal nu finde sig til rette i en verden, hvor der stilles store krav, hvis hun vil være på et højt karriereniveau”, fortæller Gitte Schoppe.

Ifølge Gitte Schoppe går det ofte galt, fordi man ikke får prioriteret det, der er vigtigt

”Man vil det hele, de nye spændende opgaver på jobbet, yde en ekstra indsats, videreuddanne sig og hente børn tidligt eller i hvert fald ikke sidst, spise sundt og veltilberedt til aften, fortælle godnathistorie for så igen at åbne computeren og arbejde om aftenen”, siger Gitte Schoppe.

Sammenligning øger presset

Hun oplever, at det er særligt svært, hvis man sammenligner sig med fx studiekammerater eller venner i forhold til lønniveau og arbejdsopgaver og forsøger at matche sig med dem

”Man vil gerne være den, der fortæller de spændende historier fra job, men også den, der har bygget det nye hus og har de fede udlandsrejser. Man vil både karriere og familie, men kan i bund og grund ikke få tiden til at række. Og hvis man tør lytte til sig selv, har man måske mest af alt lyst til at smide sig på sofaen med en dårlig serie, men det er der jo ikke prestige i,” siger Gitte Schoppe.

Bestem dig for, hvad der er vigtigt

Løsningen er, at vi indser, at vi selv er chefer i vores egen hverdag, fortæller Gitte Schoppe:

”Vi bestemmer selv, hvordan vores dag skal hænge sammen, og hvad der er vigtigt. Her er man nødt til at vælge nogle ting ud, som man foretrækker frem for andet. Finde ud af, hvilke forventninger man har til sig selv”, siger Gitte Schoppe

”Glem andres forventninger, lyt til dine egne og skru gerne ned for dem. Lad dig ikke presse af det, du tror, alle andre forventer af dig”, siger Gitte Schoppe.

Hun mener, at det er vigtigt, at man en gang for alle skraber alle ydre forventninger og krav væk:

”Kig i stedet kun på, hvad der er vigtigt for dig, og hvordan du får prioriteret netop det. Det er de to vigtigste faktorer. Dine værdier og din prioritering!” siger Gitte Schoppe.

Man kan fx finde ud af, hvad der er de vigtigste opgaver på job og undersøge, om der er andre, der kan få de andre opgaver, eller om noget kan skæres fra.

I forhold til fritiden er det en god idé at finde ud af, hvad der er vigtigt, når man holder fri, hvordan man gerne vil bruge tiden med familien, og hvornår og hvordan man får tid til sig selv.

Vælg til og vælg fra 

Ifølge Gitte Schoppe er man nødt til at tænke over alle sine valg.

”Det hele handler om tilvalg og fravalg – og hvad er prisen? For der er altid en pris for tilvalg”, siger Gitte Schoppe og fortsætter:

”Hvis man vælger at fokusere på sin karriere, så skal man bare vide, at man ikke har så meget tid til sine børn og fritid. Og det er måske helt okay. Det vigtige er, at man finder ud af, hvad der er vigtigt for mig lige nu, og hvad er prisen, når jeg vælger noget til”, fortæller Gitte Schoppe.

Hun oplever at dette ”lederskab” i mange tilfælde er erstattet af en automatpilot, hvor folk går på job som de bør og gør – uden at de har taget aktive, bevidste valg.

”For nogle er det fint, men for andre, jeg vil sige de fleste, er det essentielt, at man bliver bevidst om, hvad der giver energi, og hvad der driver en”, siger Gitte Schoppe.

Prioriter, prioriter og prioriter

Når man ved, hvad der er vigtigt for en selv, er det ifølge Gitte Schoppe vigtigt, at man prioriterer det i sit liv. Så man ikke bare løber efter det, der haster – og dermed ikke fokuserer på det, der er vigtigt.

”Vi kaster os ofte over opgaver, der haster. Men når vi gør det, så tilsidesætter vi også noget andet. Vi ved jo, at der hele tiden vil komme hasteopgaver, og det betyder, at der aldrig bliver tid til det vigtige, hvis man ikke stopper op og prioriterer det”, siger Gitte Schoppe.

Hun anbefaler, at man bruger Eisenhowers prioriteringsmatrix til at prioritere sine energier.

”Matrixen understreger, at hvis du hele tiden er i gang med 'hastere', så får du aldrig tid til det vigtige. Så det er vigtigt at prioritere sine energier rigtigt. Dybest set handler det om at få prioriteret sine opgaver og finde ud af, hvad der er vigtigst. Spørge sig selv: Hvad skal jeg nå i dag, og hvor mange ressourcer har jeg til rådighed?”, siger Gitte Schoppe.