Visionært samarbejde skal forny det danske jobmarked
En ny, innovativ jobmatchplatform skal gøre det nemmere at rekruttere og skifte job uden bias. Det er målet for et nyt strategisk samarbejde mellem startup-virksomheden Juice og de tre a-kasser Ase, Krifa og CA.
Uanset om man går med en drøm om at skifte job, eller om man som virksomhed søger en ny medarbejder, kan det være en hård og tidskrævende proces. Og der er ofte brugt mange timer, før de rigtige matches når hinanden.
Sådan lyder det fra David Beckmann, der er CEO og medstifter i jobmatchplatformen og startup-virksomheden Juice. Med brug af ny teknologi vil den gøre det nemmere, mere præcist og mindre ressourcekrævende for både virksomheder og kandidater at nå frem til hinanden.
Med formålet om at modernisere jobsøgningsmarkedet og skabe muligheder for de bedste jobmatches har startup-virksomheden Juice og Krifa, Ase og CA Karriere & a-kasse, der tilsammen repræsenterer 350.000 medlemmer, derfor indgået et samarbejde.
"Samlingen af tre fremsynede a-kasser omkring vores innovative tilgang til jobsøgning og rekruttering repræsenterer en potentiel game changer. Vi har nu reelt muligheden for at vende op og ned på, hvordan job søges og besættes. Det er en utrolig spændende rejse, og jeg er overbevist om, at samarbejdet vil være med til at definere fremtiden for jobmarkedet i Danmark", siger David Beckmann.
Direktørerne fra CA Karrierepartner & a-kasse, Krifa og Ase; Christian Friis, Helene Riis Lindholm og Karsten Mølgaard Jensen, har et fælles ønske for samarbejdet:
"Vi vil udvikle jobmarkedet i en mere moderne retning. Derfor har vi valgt at gå sammen om at udvikle og investere i platformen, så vores medlemmer - både de ledige og dem i job - får endnu bedre mulighed for at finde det næste drømmejob", lyder det.
Opgør med forældet rekrutteringsmodel
Ideen til Juice kommer oprindeligt fra en undren over, at selvom rekruttering er rykket over på digitale platforme, er det stadig ofte en ansøgning, der skal møde et stillingsopslag. En forældet og analog proces, der slet ikke svarer til nutidens digitale behov for hastighed, præcision og kvalitet, hvis man spørger Juice-direktøren.
Konkret fungerer platformen på den måde, at kandidaten på Juice laver en profil, som blandt andet kvalificerer faglighed, kompetencer og ønsker til drømmejobbet. På den anden side sidder virksomheden og søger direkte ind i en liste af motiverede og kvalificerede kandidater.
Der bliver herefter skabt kvalificerede matches mellem udbud og efterspørgsel, og kandidaten vil være helt anonym, indtil personen har accepteret et jobmatch.
"Løsningen taler derfor også ind i hele diversitets- og inklusionsproblematikken, da Juice fra start er tænkt bias-fri", siger David Beckmann.
Den fælles vision for det strategiske samarbejde er at levere det statistisk bedste jobmatch til medlemmerne i Ase, CA Karrierepartner & a-kasse og Krifa, som ender ud i højere produktivitet og gladere mennesker. Og man er da også åben over for at invitere andre relevante partnere med i arbejdet.
De fire samarbejdspartnere vil de næste måneder invitere andre a-kasser og organisationer med om bord i det driftsmæssige samarbejde.
Du kan læse mere om Juice på morejuice.io