swipegesture

Skil dig ud til jobsamtalen

Det bedste tidspunkt at forberede dig til en jobsamtale er længe inden du skal til én. For der er meget du kan og bør
forberede. her får du konkrete råd, værktøjer og viden, der gør dig klar til at skille dig ud til jobsamtalen.

Artikel

Klar til jobsamtalen

Hvis du skal til jobsamtale i morgen og vil have forberedt det vigtigste, så er denne model lige noget for dig.

Her får du en kort og overskuelig opsamling i en simpel model på én A4 side.​

Vi anbefaler, at du tegner modellen af i hånden og indsætter håndskrevne noter. Du kan selvfølgelig også notere overskrifterne i en notesbog, som du medbringer til samtalen.

Husk: Når du medbringer noter og relevante dokumenter til en jobsamtale, giver det indtryk af, at du har forberedt dig.

Hent modellen

Grundantagelsen ved jobsamtaler

Arbejdsgivernes grundantagelse ved jobsamtaler er at: 

Den bedste måde at forudsige, hvordan en person vil handle i fremtiden, er at finde ud af, hvordan personen har handlet før (i lignende situationer).”

Derfor er det virkelig godt, hvis du kan forberede nogle eksempler på, hvordan du tidligere har handlet, når du stødte på et problem. Eller eksempler, der viser, hvordan du sætter efterspurgte kompetencer i spil og hvad der tidligere er kommet ud af det.

Eksempler på den måde, du håndterer opgaver og situationer, er det, der adskiller dig fra andre, der har samme kompetencer som dig.

Det vigtigste du skal gøre undervejs i jobsamtalen

I 2020 svarede arbejdsgiverne på, hvad de mener er vigtigst, at ansøgeren gør til jobsamtalen:

Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2020

Nu ved du, hvad de fleste arbejdsgivere finder vigtigt til jobsamtalen. Men hvad kan du helt konkret gøre for at følge ovenstående råd?

1. Vis din motivation og interesse

  • ved at vise, at du har har forberedt dig og sat dig ind i virksomheden og den konkrete stilling
     
  • ved at stille (uddybende) spørgsmål, som du ikke har fundet svar på andre steder
     
  • ved at vise din energi for jobbet med dit tonefald og kropssprog – hav dine hænder over bordet, sæt dig ret op eller frem i stolen.

    Sid ikke tilbagelænet med armene over kors.

2. Bidrag til dialogen

En jobsamtale er mere som en første date end en eksamen. En (job)samtale er en dialog. Derfor er det vigtigt, at du bidrager med spørgsmål og en god stemning.

Forestil dig at være på date med én, hvor det kun er dig, der holder samtalen kørende eller stiller spørgsmål.

I sådan en situation kan det virke som om, din date ikke er interesseret i dig. Det samme er tilfældet for en arbejdsgiver til en jobsamtale.

Så bidrag til samtalen og den gode stemning, som hvis du var på en ‘professionel date’.

3. Medbring relevante spørgsmål

Nogle tror, at de giver et bedre indtryk og virker dygtigere, hvis de kan huske alting i hovedet (som til en eksamen).

Men til en jobsamtale giver det netop et godt indtryk, hvis du medbringer noter og relevante papirer, der viser, at du har forberedt dig.

Sørg for at noter og dokumenter er på papir og efterlad din computer i tasken eller derhjemme. Det giver et mindre godt indtryk, hvis der er en skærm på bordet mellem dig og arbejdsgiveren.

Det kan arbejdsgiveren finde på at spørge dig om

  • Vil du fortælle lidt om dig selv?
    Forbered en præsentation med relevante highlights fra din faglige baggrund.
  • Hvorfor har du søgt dette job?
    Forbered et svar på din motivation for jobbet/opgaverne og virksomheden.
  • Hvad ved du om vores virksomhed?
    Vis at du har undersøgt virksomheden og har mere end et overfladisk svar. Et dårligt svar ville være “Det er noget med mejeriprodukter…”, hvis du er til samtale hos Arla. Hvis du svarer for overfladisk på dette spørgsmål virker du uinteresseret i jobbet.
  • Hvad er dine svagheder i forhold til jobbet?
    Svagheder kan ofte være skyggesiden af dine største styrker. Det, der sker, når din styrke tager overhånd og spænder ben for dig, så du ikke opnår det ønskede resultat.

    Arbejdsgiveren er interesseret i at høre, om du er bevidst om det, du har svært ved – og allermest, hvordan du håndterer dine svagheder, så de ikke bliver en belastning i dit arbejde.

    Du kan også italesætte dine “svagheder” som “udviklingsområder” i forhold til jobbet.

    Ved at fokusere på et par ting, du ikke er super til endnu, men hurtigt kan lære, gør du det overkommeligt for arbejdsgiveren.

    Du gør det endnu lettere, hvis du kan fortælle, at du allerede er gået i gang med, at:

    • øge dit kendskab og evner i en software, de bruger
    • lære, hvordan du gør [indsæt relevant kompetence, som du ikke er så øvet i endnu]
    • læse en bog/tage et kursus eller andet, der gør dig klogere på noget relevant, som du ikke er super til endnu
  • Har du spørgsmål til os?
    Ofte bliver dette spørgsmål stillet til sidst i samtalen for at sikre, at du har fået de oplysninger, du har brug for. Men du behøver bestemt ikke vente med at stille dine spørgsmål til sidst.

    Arbejdsgiveren forventer at du bidrager til dialogen undervejs og har medbragt relevante spørgsmål. Det kan også være du beder arbejdsgiveren om at uddybe eller give eksempler på nogle af de ting, som de fortæller om virksomheden eller jobbet.

Jo bedre du er forberedt på de spørgsmål arbejdsgiveren kan finde på at stille dig, jo mere kan du slappe af og lade din naturlige personlighed skinne igennem.

Tjekliste

Du kan med fordel medbringe følgende til jobsamtalen:

  • En kopi af stillingsopslaget, så du kan stille konkrete spørgsmål til det.
     
  • Udskrift af dit CV og ansøgning til stillingen, så du ikke skal bede om deres kopier, hvis de stiller dig spørgsmål til specifikke beskrivelser.
     
  • Notesblok med de 10-12 spørgsmål du har forberedt til arbejdsgiveren 

    Fordi nogle af dine spørgsmål vil naturligt blive besvaret undervejs i samtalen. Derfor er det godt at have et par stykker tilbage, når de spørger om du har nogle spørgsmål. 

    Husk! Med dine spørgsmål viser du interesse for jobbet, arbejdsgiveren og virksomheden.
     
  • På samme notesblok kan du med fordel notere/liste dine største styrker ift. stillingen, gerne med eksempler, hvor du tidligere har brugt dem. Skriv også gerne noter om et par svagheder – og hvordan du håndterer eller undgår dem.

Hvis du kan finde andre relevante dokumenter at medbringe, så gør gerne det.

Fik du afslag?

Først og fremmest: Det er aldrig sjovt at få afslag – især når man var ret hooked på jobbet.

Men husk, en jobsamtale er meget som en date. Det handler både om kvalifikationer og kemi. Og måske har du prøvet at være på date med én, der passede perfekt på papiret, men kemien var der bare ikke.

Det er ingens skyld. Det er bare ærgerligt.

Og helt ærligt, du fortjener en arbejdsgiver, der er lige så interesseret i dig, som du er i dem – så godt for dig, at de valgte en anden.

Når du har sundet dig over skuffelsen, så kan du med fordel overveje, hvad du kan lære af din oplevelse som gør, at du har endnu bedre chancer, næste gang du er til jobsamtale. Det viser, at du har et ‘udviklende mindset’ frem for et ‘fastlåst mindset’.

Det vil sige, du er typen, der:

  • fortsætter på trods af modgang
  • ser anstrengelser som vejen til beherskelse
  • er modig og finder inspiration fra andres succes

Hvis du lærer noget af din oplevelse, som kan få dig bare ét skridt videre, så er det aldrig et tab for dig, at de valgte at gå videre med en anden kandidat.

Din mulighed – og det rette job for dig – skal nok komme, hvis du efter hvert forsøg lærer noget nyt om, hvordan du kommer tættere på dit mål.

Sådan kan du håndtere afslag

Spørg ind til feedback

Tag en kort meta-samtale med arbejdsgiveren efter afslaget og spørg ind til, 

  • hvad de synes det gik godt til samtalen
  • hvilke forslag de har til forbedring til næste gang du skal til samtale
  • evt. har de forslag til konkrete ting du kan gøre for at kvalificere dig bedre til en lignende stilling, mens du søger job

Sig til dem at du altid er interesseret i at blive bedre og udvikle dig – og at du derfor vil sætte pris på en kort feedback.

Dette vil give et rigtig godt indtryk for de fleste arbejdsgivere.

Spørg ind til andre muligheder internt

For et ‘nej lige nu’ er ikke et ‘nej for evigt’.

Måske var den anden kandidat den rette til stillingen lige nu. 

Men du kan sagtens være den rette til jobbet næste gang.

Det er absolut muligt at en person, der først fik afslag på et job, 3-6 måneder senere bliver ringet op af arbejdsgiveren: “Der er en ny stilling ledig, som vil være PERFEKT til dig.”

Eller du kan være proaktiv og spørge om “den anden stilling, de har ledig, måske er et bedre match?”

Se jobsamtalen som et kaffemøde

Hvis samtalen gik godt – hvis du havde en god kemi med arbejdsgiveren – så har du udvidet dit netværk.

Spørg eventuelt om det vil være okay, hvis du connecter med dem på LinkedIn efter samtalen (hvis du har lyst).

Kort sagt, se jobsamtalen som et kaffemøde.

Det kan være at din næste mulighed kommer gennem dem eller én i deres netværk.