swipegesture

Ansøgningen, som skriver dig ind i jobbet

For mange er ansøgningen den sværeste nød at knække, når de søger job. Her får du konkrete råd til at lave en målrettet og motiveret ansøgning.

Artikel
af Carina Fogsgaard Christiansen

For mange er ansøgningen den sværeste nød at knække, når man søger nyt job. De fleste ved heller ikke, hvad det betyder, at en ansøgning skal være ‘motiveret’. Derfor ender ansøgninger tit med at være en gentagelse af CV’et, hvilket ikke er det arbejdsgiverne efterspørger.

Ansøgningen skal være fremadrettet

Kender du forskellen på et CV og en ansøgning?

Det er vigtigt, at du kender forskellen, så du sikrer, at ansøgningen ikke bliver en unødvendig gentagelse af dit CV.

Du ved nok allerede at et CV er bagudrettet og handler om det du har arbejdet med tidligere og de kompetencer, du har med dig.

Ansøgningen er fremadrettet. Det betyder, at den i højere grad skal handle om, hvordan du i fremtiden vil sætte relevante kompetencer og erfaringer (efterspurgt i jobopslaget) i spil.

Se din ansøgning som et (professionelt) kærestebrev

Forestil dig, at du har fået kærestebreve fra to personer, der vil på date med dig.

  • Bejler #1 skriver kun om sig selv, hvor A-mazing han/hun er og en del om alt det han/hun har lavet sammen med sine ex’er.
  • Bejler #2 skriver, at han/hun har hørt, at du drømmer om at rejse jorden rundt. At han/hun også har den drøm – og de sidste par år har han/hun arbejdet på at spare sammen og planlægge turen. Om du mon har lyst til at mødes? Så vil han/hun medbringe nogle af de ting, der har bragt ham/hende tættere på at gøre rejsedrømmen til virkelighed.

Hvem af de to bejlere vil du helst se på en date?

De fleste vil nok vælge bejler #2, for den person taler ind i noget, der er interesserer dig (altså modtageren).

Desværre er der mange, der skriver deres ansøgninger som bejler #1: En ansøgning, der kun handler om dem selv og deres ex’er (tidligere arbejdsgivere/uddannelser) – og den nye arbejdsgiver bliver måske slet ikke nævnt.

Hvis du også kan mærke forskellen og effekten på de to kærestebreve ovenfor, så anbefaler vi dig, at du tilgår din næste ansøgning som et ‘professionelt kærestebrev’.

Dvs. at du sætter dig ind i arbejdsgiverens drømme, ønsker, behov eller mål – og fortæller dem, hvordan eller hvorfor du kan hjælpe dem.

Jo mere, du holder fokus på virksomheden, dvs.: 

  • hvad de får/opnår ved at have dig på holdet
  • hvordan fremtiden ser ud, hvis de vælger dig
  • hvilke resultater, du kan/vil skabe for dem

Jo mere de kan se, hvilket ‘afkast’ afdelingen og virksomheden kan få med dig på holdet. Jo mere bliver de nysgerrige på at møde dig og invitere dig til samtale.

Under ‘Don’ts i ansøgningen’ nedenfor, kan du få konkrete forslag til at undgå at hele din ansøgning handler om dig.

Struktur gør det lettere at skrive en god ansøgning

Der er mange måder at skrive en god ansøgning. Men hvis du synes det er svært at komme i gang – eller gøre din ansøgning interessant – så har vi en struktur i CA, som vi anbefaler, du tager udgangspunkt i:

  1. Start med en fængende overskrift
  1. Beskriv din motivation for jobbet/opgaverne
  1. Tilføj eventuelt sætningen: ‘Jeg vil særligt gerne bidrage med:’ efterfulgt af 3 bulletpoints, hvor du lister det du kan gøre for dem
  1. Derefter kan du indsætte to korte afsnit med faglige argumenter for at du matcher, det de søger
  1. I det sidste afsnit er det godt at beskrive, hvordan du tilgår opgaver på egen hånd og bidrager i teams
  1. Til allersidst indsætter du et Call-to-action + Navn og kontaktinfo

Din ansøgning bør max være 1 side.

Hold dine afsnit korte. Helst ikke længere end 4-5 linjer. Det gør din ansøgning lettere at læse.

Indsæt også meget gerne underoverskrifter i din ansøgning – det gør det er nemmere for arbejdsgiveren at skimme, hvad du tilbyder.

CA har en populær skabelon (med hjælpetekst), som gør det lettere for dig at skrive en skarp ansøgning.

Hent skabeloner til ansøgningen (og CV) her

Skal du skrive en ansøgningen på engelsk kan du hente skabelonen her

På s. 37-39 i e-bogen ‘Skriv dig til jobsamtalen’ kan du læse mere om, hvordan du kan opbygge din ansøgning effektivt – og på s. 25 får du tips til at skrive underoverskrifter, der fremhæver, hvad du vil bidrage med.

Hent e-bogen 'Skriv dig til jobsamtalen'

Sådan viser du motivation i ansøgningen

Forståeligt nok er mange ansøgere drevet af ydre motivation, når de søger et job.

Det er helt normalt at søge et job for at opnå noget ydre – fx en bedre løn, mere erfaring eller bedre muligheder for et fedt job efter studiet.

Men fordi indre motivation typisk gør kandidater mere selvkørende og engagerede, så er arbejdsgiverne særligt interesserede i at høre om dine indre motivationer for stillingen og opgaverne.

Skriv også, hvorfor du oplever denne virksomhed som noget særligt. Så viser du, hvad der gør at du har lyst til at blive ved denne virksomhed, og ikke forlader dem ved den første og bedste mulighed. (Det er nemlig dyrt at ansætte og oplære nye ansatte hele tiden.)

Så hvis du er indre-motiveret og får tilfredsstillelse og nydelse ved at dygtiggøre dig, lære nyt og fordybe dig i opgaverne som de tilbyder i jobbet. Så skal du endelig tydeliggøre det i din ansøgning. Gør det konkret og fortæl, hvilke opgaver det er, og hvorfor du finder dem spændende.

Men det allerbedste er, hvis du kan skrive din ansøgning på en måde, så man kan mærke din begejstring og energi for jobbet gennem hele ansøgningen.

Brug EFU-modellen til at blive konkret

I ansøgningen er det ikke nok at nævne en masse kompetencer, erfaringer og uddannelser du har. Det har du allerede gjort i dit CV.

Det er bedst, hvis du kan komme med konkrete eksempler på, hvad dine evner kan betyde for dem og hvilken værdi de vil opleve med dig på holdet.

EFU-modellen er et værktøj, der kan hjælpe dig med at ‘oversætte’ dine evner og egenskaber til sætninger, som gør det nemt for arbejdsgiveren, at se værdien af det du kan tilbyde. Lav tre kolonner på et papir og brug denne PDF som inspiration.

Hent EFU-modellen

Tips til formuleringer i din ansøgning

3 ud af 4 arbejdsgivere foretrækker ansøgninger, hvor ansøgeren relaterer sine kompetencer til deres virksomhed. Det fremgår af Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2022.

Som nævnt er din ansøgning fremadrettet, derfor er det ikke nok at beskrive, hvad du kan eller tidligere har opnået.

Når du nævner noget om fortiden i ansøgningen er det vigtigt at du relaterer det til, hvad det betyder for din kommende arbejdsgiver i fremtiden.

Sørg for at hvert afsnit i din ansøgning indeholder mindst et svar på spørgsmålet som alle arbejdsgivere sidder med, når de læser den:

“Hvad får jeg/teamet/virksomheden ud af disse erfaringer og kompetencer?”

Din ansøgning bliver meget bedre, hvis du forklarer, hvordan arbejdsgiverens ønsker matcher det, du har. Du kan med fordel bruge følgende formuleringer til at vise matchet:

  • … det betyder at …
  • … så I får/opnår/sikrer …
  • … fordi …

Sætninger med disse formuleringer kunne fx se sådan ud:

  • ”Fra min tid som har jeg lært at y, det betyder, at …”
  • ”Jeg har erfaring med/kan a, så I får/opnår/sikrer b…”
  • ”I får fordi jeg har b…”
  • “Med mig på holdet får I…”
  • Vis også gerne din forretningsforståelse, holdning og mindset over for jobbet:
    ”En god juniorkonsulent er xog z. Sådan arbejder jeg.”

På side 33-34 i ‘Skriv dig til jobsamtalen’ kan du se eksempler og læse mere om, hvordan du kan beskrive dig selv og det du bidrager med, så det bliver relevant for arbejdsgiveren.

Hent e-bogen her

Dont’s i ansøgningen

Standardansøgningen får dig ikke til jobsamtale

Livet ville måske være lettere, hvis man kunne sende den samme ansøgning til hvert job man søger.

Desværre kan arbejdsgiverne ret nemt se, hvis du sender en standardansøgning.

En standardansøgning kan give modtageren indtryk af, at du ikke er rigtigt interesseret i jobbet – og da der som regel er andre kandidater til en stilling, så vil de typisk vælge dem, der virker mest interesserede og motiverede for det specifikke job, de har.

Derfor fraråder vi, at du sender standardansøgninger.

Hvis du vil have bedre resultater med færre ansøgninger, så anbefaler vi, at du bruger FOPA-modellen til at analysere virksomhedens ønsker og behov, så du kan fremhæve det du matcher og dermed målrette din ansøgning.

Du kan hente FOPA-modellen her

Undgå at det hele handler om dig

Det er rigtigt, at arbejdsgiveren har brug for at blive klogere på dig og det du kan, når han eller hun læser din ansøgning.

Men hvis du laver en lyntest af din seneste ansøgning (gå ind i dokumentet og søg på ordet ‘jeg’), så vil de fleste, der ikke har øvet sig i at skrive ansøgninger, opleve at de har ret mange sætninger, der starter med ‘jeg’.

Men en ansøgning handler ikke kun om dig.

Den handler om virksomheden, teamet, lederen OG dig – i et fremtidigt samarbejde.

Derfor har CA udviklet denne lille guide, der viser dig, hvordan du kan vende fokus over på virksomhedens udbytte i stedet for at starte mange af dine sætninger med ‘jeg’.

Hent guiden 'Undgå sætninger, der starter med jeg'


Sådan bliver din ansøgning endnu skarpere

4 typer spørgsmål, du kan stille til arbejdsgiveren inden du sender ansøgningen

Du kan opnå værdifuld information fra arbejdsgiveren, hvis du ringer inden du sender din ansøgning. Hvis det ikke er oplyst i stillingsopslaget kan du fx spørge ind til, hvilke af de nævnte opgaver, der er vigtigst i jobbet – og fremhæve dit match med netop disse opgaver i din ansøgning.

Eller hvis stillingsopslaget indeholder abstrakte begreber og formuleringer a la “kreativ” og “holde mange bolde i luften”, så kan du spørge dem:

  • “kan du give et eksempel på den type kreativitet i søger?”
  • eller “hvor mange projekter (eller bolde) forventer I, at man holder i luften på én gang?”

Med mere information fra arbejdsgiveren, kan du målrette din ansøgning og få den til at handle om, hvordan du vil løse opgaverne og demonstrere, hvordan dine erfaringer og kompetencer relaterer sig til de vigtigste opgaver i stillingen. Du kan også afgøre om jobbet matcher dig og dine værdier.

Når du ringer, er det vigtigt, at du stiller relevante spørgsmål til stillingen, som du ikke kan finde svar på andre steder.

Steen Kræmer Rasmussen, forfatter til ‘Hit med jobbet’ og ‘Scor jobbet til samtalen’ har skrevet en artikel med eksempler på spørgsmål og gode råd til opkaldet til arbejdsgiveren.

Han foreslår, at relevante spørgsmål til arbejdsgiveren kan deles op i fire grupper:

  1. Spørgsmål om jobbet
  2. Spørgsmål om virksomheden (inkl. branche/marked, økonomi og strategi)
  3. Spørgsmål om deres forventninger til ansøgeren
  4. Spørgsmål afledt af din viden

Desuden anbefaler Steen Kræmer Rasmussen, at du som minimum har skrevet 3-4 spørgsmål ned, inden du ringer op. På den måde løber du ikke tør for gode spørgsmål, inden samtalen er kommet i gang.

Sørg også for, at du har mulighed for at notere svar og nye spørgsmål ned på papir undervejs i samtalen. Noterne kan du bruge til at gøre din ansøgning målrettet, relevant og til at afgøre, om jobbet er det rette match for dig.

Er det nødvendigt at ringe?

Hvis du mangler informationer, der gør det muligt for dig at skrive en målrettet ansøgning, så anbefaler vi, at du ringer.

Du kan evt. starte opkaldet med at fortælle, at du gerne vil stille et par spørgsmål, så du sikrer, at du sender dem en målrettet og relevant ansøgning. Arbejdsgiveren vil sandsynligvis værdsætte, at du gør dig umage.

Sørg for at dine spørgsmål er korte og konkrete – og at de handler om at afdække arbejdsgiverens behov, så du kan beskrive matchet i din ansøgning (og CV’et).

De informationer, du får, kan du med fordel indsætte i FOPA-modellen, som giver dig overblik over, hvad du matcher og bør fremhæve i ansøgningen og dit CV.

Du kan hente FOPA-modellen her