Lad os være ærlige - nobody's perfect
Vi må gøre op med idealet om den perfekte studerende, finde modet til at være ærlige og tage dialoger om det, der er svært. Det mener Pernille Steen Pedersen, der forsker i at forebygge stress og skabe trivsel blandt studerende på CBS.
Flere undersøgelser viser, at mange studerende mistrives og er stressede. Stress skyldes ikke kun for mange opgaver, men også følelser som utilstrækkelighed og skam. Disse kan opstå, hvis vi ikke kan leve op til vores egne idealer, viser Pernille Steen Pedersens forskning.
”Det kan være forventninger, man selv har til sine karakterer eller sin præstation. Det kan også være forventninger, man tror, andre har. Det er bedømmelsen og selvevalueringen, der kan føre til følelsen af utilstrækkelighed og skam”, siger hun.
Følelsen af utilstrækkelighed rammer mange studerende
Studerende tror ofte, at de er alene med følelsen af utilstrækkelighed og skam.
”De tror, at de er de eneste, der kan føle sig usikre. At de er de eneste, der ikke tør række hånden op i timerne, og de eneste, der ikke har en masterplan for deres liv. Vi må løfte os væk fra kulturen, hvor der er en forestilling om, at alle har styr på tingene. Der er et problem med idéen om, at succes er lig med at kunne mestre alt”, siger forskeren.
Hun mener dog ikke, at studerende skal droppe deres præstationsdrive.
”Jeg ønsker ikke at tale folks præstationsidealer ned, for det er netop det, der har gjort, at de har kunne komme ind på et prestigefyldt universitet. Det, jeg taler om, er at løfte byrden ved at tro, at man er den eneste, der synes, noget er svært”, siger Pernille Steen Pedersen.
Balancen mellem ambition og accept
Det er godt at have høje ambitioner, men det er også vigtigt at acceptere de følelser og udfordringer, der kan opstå. At turde stå ved sine følelser og bryde med idealet om, at man er forkert, hvis man ikke lykkes med det samme. Det handler om at være ærlig og sætte ord på det, der er svært, mener hun.
Inden for rap- og popmusikken taler kunstnere som Lamin, Artigeardit, og Tobias Rahim om en ny agenda, hvor følelserne slippes fri. Ifølge Pernille Steen Pedersen kan studerende lære af dette.
”Det handler om at bryde tabuet om, hvad det vil sige at være en perfekt studerende. At vi går ind og siger, at en studerende sagtens kan have høje præstationsidealer, men at man tør sige, når tingene er svære. Det er nogle kompetencer, som også er nødvendige i erhvervslivet”, afslutter hun.
3 opmærksomhedspunkter
Pernille Steen Pedersen har tre opmærksomhedspunkter til dig som studerende.
- Vær ærlig og sæt ord på det, der er svært
Det er en kompetence at være ærlig, og det kræver mod og øvelse.
En af Pernille Steen Pedersens undersøgelser viser, at 94 % af de studerende oplever, at det er forløsende, når andre sætter ord på det, der er svært. Det kan gøres på en styrkende måde, der ikke bliver for personlig. For eksempel ved at sige: ”Jeg synes faktisk, det her var svært, og jeg var bange for, hvad andre tænkte”. - Træn at komme tilbage i kampen, når tingene ikke lykkes
Det er vigtigt at være tålmodig med dig selv og acceptere, når tingene ikke går som forventet. Øv dig i at komme tilbage i kampen.
I disse situationer træner du nogle vigtige kompetencer, som du også skal bruge, når du skal ud i erhvervslivet. - Øv dig i at indgå i gruppearbejde
Du kan lære meget af gruppearbejde. Det gælder også, hvis du er i gruppe med andre studerende, der ikke har de samme synspunkter eller det samme ambitionsniveau som dig.
”Det er den bedste øvebane, inden du kommer ud i erhvervslivet. Der skal du også samarbejde med folk, som du ikke altid selv vælger”, siger Pernille Steen Pedersen.
Hun har udviklet nogle dialogkort, som du kan bruge i din studiegruppe, hvis du ønsker at styrke jeres samarbejde.
Pernille Steen Pedersen
Assistant professor ved Copenhagen Business School (CBS), hvor hun blandt andet forsker i studerendes trivsel. Hun er uddannet inden for statskundskab og har en ph.d. i, hvordan ledere kan forebygge stress blandt deres medarbejdere. Derudover er hun forfatter til bøgerne ”Slip stress ud af skammekrogen” og ”Stress og skam i arbejdslivet”, og skaberen af faget ”Stress, skam og ledelse” på CBS. Hun står ligeledes bag Well-being Lab, hvor studerende og undervisere kan finde værktøjer til, hvordan de kan forebygge stress og styrke deres trivsel.