swipegesture

Her er det usynlige jobmarked

Artikel
af Sanne Juel - CA karrierepartner og a-kasse

Bliv klogere på det usynlige jobmarked. Det kræver utraditionelle metoder, at finde de job, der ikke bliver slået op. Fx en cykeltur.

Ville det ikke være skønt med en databaseoversigt hvor alle de usynlige jobs er opslået i alfabetisk rækkefølge?

En opdateret oversigt med firmanavne, telefonnumre og kontaktpersoner?

Jo, da - men det findes ikke!

Du kan ikke slå det usynlige jobmarked op nogen steder

Der er ikke strukturerede oversigter online. Du skal arbejde for sagen. Og svaret findes inden i dig. Du kan nemlig lære at se muligheder og åbninger, som andre ikke ser. Så du står forrest i køen. Det er der, det usynlige jobmarked findes.

Du kan opsnappe muligheder

CAs karriererådgivere har fortalt mig om de tre største fejltagelser, du kan foretage dig vedr. uopfordret jobsøgning. Og hvordan du med fordel kan vende skuden og selv opsnuse det usynlige jobmarked.

De tre største fejltagelser ved uopfordret jobsøgning:

  1. Stop med at gøre præcis som alle de andre jobansøgere – der er konkurrencen for intens – væk i stedet din nysgerrighed og lær at tænke i nye muligheder.

  2. Send ikke hovedløst uopfordrede ansøgninger afsted uden en plan – lav din egen plan. Den adskiller sig sikkert fra det du tidligere har praktiseret.

  3. Stop med at tænke uopfordret ansøgning – tænk i uopfordrede henvendelser. Så føler du heller ikke, du står med hatten i hånden og tigger om et job.

De tre bedste tips fra CA´s karriererådgivere til dig:

1. Vær nysgerrig i hverdagen

Opsøg mulighederne.

CA-karriererådgiver John Brøndum har taget dette billede.

John er glad for at cykle, og på en tilfældig cykeltur stopper han op foran disse skilte. Det er et område med hundredvis af arbejdspladser i et helt klassisk industrikvarter.

John tænker; ”Gad vide om der er nogen af de her virksomheder, der kan bruge en IT supporter, en HR ansat, en der arbejder med markedsføring, måske en virksomhed der mangler en økonomimedarbejder?”

Der er nok ikke mange, der har hørt om de her virksomheder.

De er ikke ”top-of-mind” i almindelig jobsøgning. Så John tager et foto og tager hjem og begynder at undersøge og researche på de enkelte virksomheder. Fordi lige præcis her – findes det usynlige jobmarked.

Her er mange virksomheder, som det er muligt at rette en uopfordret henvendelse til. Ringe til dem eller skrive en mail.

Der er sandsynlighed for at skabe dialog ved bare én henvendelse. Der er mulighed for at vise interesse og nysgerrighed overfor virksomheden.

Her kan du handle. Alene ved at undre dig og se nye muligheder. Det kræver selvfølgelig, at du tør række ud, at du gør dig umage med din research og har tillid til dine egne evner.

Øvelse

  • Hvor kan du være nysgerrig på virksomheder?
  • Hvor kan du lede efter nye muligheder?
  • Hvem vil du række ud efter?
  • Hvad er interessant for dig?

2. Juster dit mindset - Tænk i henvendelser fremfor jobsøgning

Din værste konkurrent er ofte dig selv. Er jeg dygtig nok? Ung nok? Erfaren nok? Klog nok? Etc.

Det er tid til en mental omjustering af dine tanker.

Vær opmærksom på, hvad du går og siger og tænker om dig selv.

Ingen siger du skal søge jobs, hvor der ingen jobs er, men du skal kunne henvende dig for at komme i dialog og vise interesse.

Det handler derfor ikke i første omgang om, at virksomheden skal GIVE dig et job. Nej, det handler om, du lærer dem at kende, så du ved, om du har noget af værdi, du kan tilbyde dem.

  • Vent ikke på at andre handler. Gør det selv. Sæt selv gang i din egen proces. Så du tager styrken ind til dig selv og handler proaktivt.

  • Vær oprigtigt interesseret i dem og deres behov. Lyt til dem hvad de har brug for, og hvis du så passer ind med dine kompetencer – så kom med et tilbud til dem.

  • Kom med en løsning, et forslag eller en ide til, hvordan I ville kunne arbejde sammen. Tilbyd en prøveordning – en midlertidig kontrakt.

Tænk på dem. Alternativt kan det være du undervejs i processen får nye gode oplysninger og facts, der bringer dig til din næste henvendelse.

Tænk også at virksomheden kan spare en masse ressourcer ved, at det er dig der henvender dig og kommer dem i forkøbet.

Tænk, hvis de nu virkelig mangler en mand/kvinde, så kan de springe hele jobprocessen over. Og de ved du er interesseret, fordi du først viste dem interesse.

Øvelse:
Spørg ind til virksomheden og deres behov og bliv bevidst om hvordan du kan bidrage til virksomheden og hjælpe dem. Tænk Dem før dig.

3. Hvilke små daglige tiltag vil bringe dig videre?

Hvis du fik besked på at lave en alternativ plan for din jobsøgning, hvad ville du så gøre?

Udarbejd din egen plan for uopfordrede henvendelser. Sæt dig mål omkring det usynlige jobmarked. Hvad kan du rent faktisk gøre hver dag, som bringer dig nærmere det usynlige jobmarked?

Her er nogle ideer til, hvad du kan sætte dig af mål for hver uge - de kommer fra andre medlemmer, der har søgt uopfordret:

  • Henvende mig telefonisk til to virksomheder jeg selv har fundet på en cykeltur, i avisen eller noget andet jeg interesserer mig for
  • Skaffe mig 5 nye kontakter via LinkedIn
  • Holde et fysisk eller online kaffemøde
  • Læse aviser med de lyserøde mulighedsbriller – interessant og spændende – dem må jeg snakke med
  • Se på en ny branche
  • Få fat i 2 tidligere kolleger og spørge ind til dem og deres job (vær nysgerrig på deres oplevelser på jobmarkedet) Stil spørgsmål og lyt og forvent ikke et job – men vær opsøgende – så får du nye ideer.

Øvelse:

  • Hvordan vil du skrive de to første sætninger i en uopfordret henvendelse?
  • Hvad vil du sige når du ringe op uopfordret?
  • Hvis dit umiddelbare mål ikke er et job, hvad kan dit mål så være?
  • Vil du blive bedre til at finde det usynlige jobmarked - og til at søge uopfordret