Har du de rette personlige kompetencer til at få studiejobbet?
Se de 20 mest efterspurgte personlige kompetencer til et studiejob.
Når man ikke har så meget erfaring på sit CV endnu, kan det være svært at vide, hvad arbejdsgiveren gerne vil have, når man søger et studiejob.
Derfor er det meget vigtigt, at du altid udfører en grundig analyse af stillingsopslaget, hvis du vil søge et studiejob.
Men hvad nu hvis du søger uopfordret? Fx et praktikjob.
Eller hvad nu hvis du lige er startet på studiet og gerne vil vide, hvilke af dine “kompetence-muskler”, du med fordel kan begynde at træne, så du sætter dig bedre i stilling til at score et godt studiejob?
I denne artikel har jeg samlet de 20 mest efterspurgte personlige kompetencer i stillingsopslag for studiejobs på Jobindex i perioden 2021-2023.
Der er faktisk to top 20-lister
Der er nemlig både en dansk og en engelsk (til dig, der også søger internationale stillinger). Bemærk, at der er færre engelske stillingsopslag, derfor er antallet (af gange en kompetence er nævnt) lavere på den engelske liste over efterspurgte kompetencer.
Tjek listen i bunden af denne side, men læs videre her og lær, hvorfor du ikke bare kan indsætte de eftertragtede kompetencer i dit CV eller ansøgning og forvente resultater.
Du skal typisk være selvkørende, struktureret og god til at samarbejde
Selvstændighed et klart det foretrukne ønske fra arbejdsgiverne, når de søger en studentermedhjælper.
Du må også gerne være struktureret.
Evnen til at samarbejde er den tredje mest eftertragtede kompetence, når arbejdsgiverne de seneste to år har søgt nye studentermedhjælpere inden for marketing, økonomi, jura, HR, kommunikation og IT.
Billedet er næsten det samme, når arbejdsgiverne søger engelsktalende profiler.
Du scorer ikke jobbet, hvis du ligner alle de andre
Udfordringen med en liste over de mest eftertragtede kompetencer er, at man måske kunne tro, at stillingen var hjemme, hvis man fik skrevet i sit CV eller ansøgning, at man besidder disse lækre evner.
Men nej.
Problemet er, at alle andre også skriver i deres CV og ansøgninger, at de arbejder selvstændigt, struktureret og er gode til at samarbejde.
Forestil dig, at du fik mellem 40 og 100 ansøgninger, hvor alle havde brugt disse tre ord til at beskrive sig selv.
Det ville ikke ligefrem hjælpe dig som rekrutteringskonsulent med at udvælge de mest interessante ansøgere.
“Når alle beskriver sig selv med de samme ord, så betyder ordene lige pludselig ingenting. Ingen skiller sig ud.”
Samtidig er disse kompetencer jo noget lederen af afdelingen har efterspurgt, så hvordan skiller man sig ud, når man bruger de samme ord, som alle andre?
Skil dig ud ved at uddybe, definere og give eksempler
Når du beskriver dine kernekompetencer i forhold til en stilling, så kan disse tips hjælpe dig igang med at skille dig ud fra de andre ansøgere:
1. What’s in it for me?
Det er en god idé at huske det spørgsmål, som alle “købere”, dvs. arbejdsgivere, sidder med, når du beskriver, hvad du kan tilbyde.
Det spørgsmål alle har i hovedet, når de skal “købe” noget, fx arbejdskraft, er:
“Hvad får jeg/vi ud af det?”
Derfor, hvis du beskriver dig selv som “selvstændig og struktureret,” så husk at afslutte din sætning med:
- “det betyder, at I får…” eller
- “derfor skal I aldrig bekymre jer om…” eller
- “så I er sikret, at…”
Rund af med noget du ved, at arbejdsgiveren ønsker at opnå eller undgå.
2. Beskriv din holdning til stillingen
En anden måde at skille sig ud, når du beskriver dine kompetencer, er ved at definere, hvad det betyder for dig. Sig noget om, hvad du tror på og hvad dit mindset er.
Eksempel:
I stedet for:
“Jeg arbejder selvstændigt, struktureret og er god til at samarbejde.”
Så lad dig inspirere af dette:
“En god studentermedhjælper er selvkørende, dvs. en, der selv opsøger nye opgaver og udfordringer. En der er god til selv at få øje på en opgave eller en løsning, der kan hjælpe teamet. Hun er også dygtig til at planlægge sin tid og sine opgaver, og god til at lytte og lære fra andre, når teamet løser opgaver sammen. Sådan arbejder jeg.”
Den sidste sætning er selvfølgelig længere end den første. Til gengæld siger den noget om din holdning, forståelse for og forventning til stillingen som studentermedhjælper.
Det er en mere specifik beskrivelse af, hvad disse kompetencer betyder i praksis for dig, og derfor giver det et tydeligere indtryk af, hvad arbejdsgiveren får ved at vælge dig til stillingen.
3. Giv et eksempel, der består video-testen
Det bedste du kan gøre for at skille dig ud, når du søger job er, at give arbejdsgiveren klare billeder i hovedet af, hvordan det vil være at have dig på holdet eller ansat i stillingen.
Derfor er det rigtig godt at give konkrete eksempler på dine kompetencer. Gerne så konkrete, at de består video-testen.
Kriteriet for at en beskrivelse består video-testen er, at det, du har skrevet, ville kunne optages på video. Dvs. det er ikke en beskrivelse af en følelse eller af, hvordan du tænker.
Det er en beskrivelse af, hvad en kollega ville kunne se gennem et kamera, hvis du blev filmet, mens du arbejdede.
Du behøver ikke at have erfaring fra en arbejdsplads for at kunne beskrive, hvordan de ville opleve, at du bidrager.
Da jeg søgte mit første job efter uni brugte jeg et “malende eksempel”, som jeg havde fra arbejdet i min studiegruppe.
Eksempel:
I stedet for:
“Jeg er god til at samarbejde.”
Så lad dig inspirere af dette:
“I gruppearbejde bidrager jeg især med (visuelt) overblik, struktur på fremgangsmåden og spørgsmål, der hjælper gruppen til afklaring af sagens kerne. Du vil ofte finde mig ved tavlen i mødelokalet med en tusch i hånden i færd med at notere, hvor vi er kommet til og hvor vi er på vej hen.”
Dette eksempel maler et skarpere, mere specifikt mentalt billede for læseren af, hvordan jeg ville opføre mig og bidrage på arbejdspladsen end hvis jeg havde skrevet: “Jeg er god til at samarbejde.”
De 20 mest eftersøgte personlige kompetencer til studiejobs i 2021-2023
Nr. |
Personlig Kompetence |
Total |
Personal Competencies |
Total |
1 |
Selvstændig |
5014 |
Independent |
188 |
2 |
Struktureret |
4253 |
Passionate |
153 |
3 |
Samarbejde / samarbejdsevner |
3961 | Structured | 124 |
4 |
Ansvar / ansvarlig / Ansvarsbevidst | 2956 |
Teamplayer |
93 |
5 |
Nysgerrig |
1837 |
Ambitious |
91 |
6 |
Engageret |
1687 |
Drive | 86 |
7 |
Udadvendt | 1556 | Curios /curiousity | 81 |
8 |
Overblik | 1480 | Proactive | 70 |
9 |
Fleksibel | 1463 | Collaboration | 58 |
10 |
Serviceminded | 1353 | Flexible | 58 |
11 |
Godt humør | 1139 | Creative | 54 |
12 |
Initiativrig | 1109 | Dynamic | 43 |
13 |
Proaktiv | 1090 | Responsibillity | 40 |
14 |
Analytisk | 1038 | Attention to detail | 38 |
15 |
Ambitiøs | 970 | Interpersonal skills | 38 |
16 |
Imødekommende | 871 | motivated | 36 |
17 |
Positiv | 858 | Analytical | 34 |
18 |
Systematisk | 842 | Organized | 34 |
19 |
Grundig | 734 | Can-do-attitude | 31 |
20 |
Detaljeorietnteret | 701 | Driven | 30 |
Kilde: Tembi Labour Intelligence tool (d. 31. juli 2023), trækker data fra Jobindex arkiv af stillingsannoncer.
Søgt på:Uddannelser: studerende, marketing, økonomi, jurist, samfundsvidenskabelig uddannelse, HR, kommunikation, IT
Fritekst: studiejob OR student assistant OR studentermedhjælper (NOT pædagog NOT under 18 år)