Få styr på dine kompetencer, og brug dem til at sælge dig selv, når du søger job
Hvilke kompetencer har du? Hvad har du at tilbyde arbejdsmarkedet? Hvordan kan du bedst udnytte dine kompetencer? Sæt ord på din viden og dine erfaringer, for på arbejdsmarkedet er du en vare!
Du bruger dine personlige kompetencer til at forvalte dine faglige kompetencer. De hænger sammen, forstået på den måde, at din personlige kompetencer er afgørende for, hvordan du arbejder og samarbejder med andre.
Du kan blive afklaret, hvis du bliver bevidst om, både det du kan, og det du er. Det kan du gøre ved at skrive det ned eller ved at fortælle om det. Det handler om at huske dine succeser og dine erfaringer.
De faglige kompetencer – det du KAN
Dine faglige kompetencer er de kompetencer, som du har tillært gennem din erhvervsmæssige erfaring, din uddannelse og din teoretiske viden.
Det kan fx være projektstyring, facilitering, sprog, IT, færdigheder inden for analyse og metode, bred økonomisk viden m.m.
De personlige kompetencer – det du ER
Dine personlige kompetencer har du udviklet, dels via dine erfaringer og dels gennem din personlighed og dine menneskelige egenskaber.
Det kan fx være, at du er målrettet, ambitiøs, empatisk, positiv, loyal, troværdig, fleksibel, udadvendt, ansvarsbevidst, serviceminded, analytisk, pålidelig, effektiv, iderig m.m.
Hvad kendetegner din måde at arbejde på?
Hvis du har taget en personprofiltest og fået professionel feedback – hvilket du fx kan få gjort gratis hos CA, er du sikkert mere bevidst om, hvordan du interagerer med andre, og hvordan du organiserer dig i dit arbejde. Ellers kan du også selv finde eksempler på situationer, opgaver eller projekter, hvor du har bragt dine kompetencer i spil.
Sådan gør du
Lav en brainstorm med dig selv. Skriv alt ned både de faglige og de personlige kompetencer, som du kan komme i tanke om. Det kan du godt bruge en del tid på, så skriv ned hver gang, du kommer i tanke om noget nyt.
- Hvad lavede du på en typisk studiedag/arbejdsdag?
- Hvad var jobindholdet?
- Hvilken viden besidder du? Er du specialist?
- Er du generalist?
- Hvad har du lært af dine forskellige job?
Udbytte for virksomheden
Når du har dine faglige og personlige kompetencer på plads, er du bevidst om, hvad du kan tilbyde virksomhederne. Du bliver rigtig skarp, når du med eksempler kan tydeliggøre, hvor du har kompetencerne fra, og hvordan du har brugt dem. Det er vigtigt, når du skal ’sælge dig selv’ i en ansøgning eller ved jobsamtalen.
”Jeg synes altså ikke rigtig, jeg har nogle kompetencer...”
Er du nyuddannet, kan det være svært at definere dine kompetencer. Det er derfor godt at tænke hele din uddannelse og dine generelle erfaringer igennem.
- Hvilke kurser tog du?
- Hvilke faglige metoder har du lært?
- Hvilke studiemetoder har du brugt – gruppearbejde, særlige eksamensformer, feltarbejde eller lignende?
- Hvilke resultater har du været med til at nå?
- Hvilke faglige områder har du fået kendskab til?
- Hvilke arbejdsopgaver har du løst i den enkelte ansættelse?
- Hvilke arbejdsformer, metoder og teknikker har du anvendt?
- Hvilke erfaringer har du indtil videre ’høstet’ via studiet og via erhvervsarbejde? Hvad har du fået ud af de erfaringer? Hvad har det givet dig?
- På hvilken måde skaber erfaringerne en fordel, når du bringer dem ind i det næste job?
Hvad er du bedre til end de fleste?
Spørg dig selv; hvor er jeg specielt unik? Når du kombinerer din faglighed med din personlighed og kigger på dine kompetencer - hvad er det så, der gør dig unik? Hvad er det, du kan bidrage med? Disse refleksioner hjælper dig med at afklare dine kompetencer, så du er mere opmærksom på dem. Derfor kan du også bedre kommunikere dem.
Få mere inspiration om jobsøgning