7 killertips til uopfordret jobsøgning
Lær at lave en uopfordret ansøgning, der sætter modtageren i fokus, og skaber relevans for modtageren.
Åhh nej, endnu en af dem … Folk er ikke vilde med at blive kontaktet ”ud af det blå” med en uopfordret ansøgning. Din modtager har helt sikkert travlt og er blevet alt for god til at sortere mails fra på få sekunder. Men du kan varme modtageren op, hvis du arbejder med følelsesmæssig intelligens, når du cold-mailer. Derfor er du nødt til at lade dine åbningssætninger sætte modtageren i fokus, skabe relevans for modtageren straks, kort, med nærvær og uden floskler!
De fleste ledere får et sted mellem 5 og 10 opsøgende henvendelser på mail hver dag. Primært fra nyhedsbreve og mulige leverandører. Det er dem, du konkurrerer med, når du kriver til ledere og rekrutteringskonsulenter for at gøre dig synlig for det næste skridt i karrieren.
Hvis de første linjer ikke har fokus på modtageren og spiller ind med noget relevant, er der derfor stor risiko for, at der bliver trykket på delete-knappen. Men min erfaring er, at lederne faktisk med mellemrum giver henvendelserne en chance. Hvis de oplever, at teksten handler om dem og er nærværende i forhold til deres situation, læser de videre. Og de fleste ledere bekræfter, at de trods travlhed og skarp prioritering, med mellemrum lukker kommunikationen igennem, og bruger tid på den videre dialog.
Hvordan skaber du så åbningssætninger, der får modtageren til at læse videre? Det simple svar er: Du skifter fokus fra dig selv og din baggrund til den person, du ønsker at skabe kontakt med – deres situation og forventede fokus.
Gå aldrig direkte på hovedbudskabet, når du sender din uopfordrede ansøgning
Det er forståeligt, at du gerne vil til sagen og forklare hvorfor du henvender dig, men en åbningssætning med fokus på din agenda er uinteressant for modtageren.
Den tid, hvor man skabte interesse ved at skrive ”Uopfordret ansøgning” eller ”Ambitiøs nyuddannet Kommunikations & Marketing profil” i emnefeltet på sin mail, er ovre. Og jeg vil heller ikke anbefale at medsende en vedhæftet fil med navnet; ”CV” eller ”dit navn” - med mindre du sigter efter et ekstremt lille tidsmæssigt vindue mellem godkendt headcount og stillingsopslag. Dette vindue kan i bedste fald måles i få timer.
Alt for mange indleder med at have fokus dem selv, deres uddannelse, erfaring eller hvad der motiverer dem. Der vil modtager savne fokus på deres situation og de oplever ikke, at de får lov til selv at åbne op for muligt potentiale.
Hvis du starter din mail med:
- ”Jeg er uddannet fra CBS og er optaget af at gøre en forskel i en stilling inden for Global strategi og forretningsudvikling, med mulighed for en international karriere. Jeg tager ansvar og trives i et resultatskabende team”.
- ”Jeg er ekspert i digital marketing og SEO optimering. I skal vælge mig fordi jeg er meget motiveret og ønsker at udfordre mig selv og skabe en succesfuld karriere”,
Så vil modtageren ikke overraskende opleve manglende opmærksomhed. Hele deres del af situationen mangler eller kan kun vanskeligt konverteres ind i deres udfordringer. og så bliver potentialet ikke synligt for dem.
Tværtimod kan de generelle eller bombastiske udmeldinger meget nemt skabe modstand. Muligheder og udbytte hos modtageren kommer aldrig eller for sent i fokus - og så bliver der ikke vækket de refleksioner og følelser, der er så afgørende for, at modtageren oplever potentiale ved at bruge tid på en videre dialog.
Nogle afsendere åbner med overraskende fakta om deres emne, og håber at læseren føler sig involveret.
En mail jeg så for nylig startede således: ”Jeg har afsluttet mit studie som top 10 i min årgang og har international erfaring fra flere rejser og en 8 ugers uddannelsespraktik i Milano, hvilket giver mig en solid erfaring..”.
En anden mail begyndte med en gigantisk 58-ords sætning om en ny app som afsenderen så som ’det nye sort’, inden for det pågældende fagområde – Det skal jeg ikke afgøre troværdigheden i, men jeg havde oprigtigt svært ved at rumme alle de mange superlativer i forskellige retninger, inden jeg kom til vejs ende i sætningen.
Begynd med din modtager
Min pointe er ikke at brokke mig over de forskellige henvendelser til ledere. Pointen er derimod at åbningssætninger til personer, du ikke kender, bør være fokuseret på modtager og undgå abstrakte eller for principielle begreber for modtageren.
Tænk over følgende: Hvis du var den travle modtager af din mail – hvilke typer overskrifter og åbningssætninger skulle der til, for at du læser videre? Måske noget som var vinklet i forhold til modtagers situation, deres forventede udfordringer eller i hvert fald noget som styrker eller bidrager til situationen, på en naturlig og enkel måde,
Du kan med fordel tænke din cold-mailing i følgende struktur: Indledning > Bidrag > Udbytte og Next step.
-Og naturligvis i små mundrette kommunikations-bidder.
7 følelsesmæssigt intelligente måder at åbne kommunikationen på
Åbn din kommunikation med at skabe en personlig og nærværende interesse for modtageren, så de føler du taler personligt til dem, i stedet for mekanisk aflevering af en generel pitch.
#1 Nævn en fælles interesse
Du kunne starte din mail med. ”Godmorgen Thomas, Jeg skriver til dig, da jeg kan forstå du er optaget af hvordan ledere kommunikerer og skaber retning, og det er noget jeg er meget passioneret omkring og ønsker at udbrede” (sørg for at sende mailen tidligt om morgenenJ)
#2 Henvis til en fælles kontakt
Vores arbejdsliv bygger på relationer. Hvis der er en fælles netværks-kontakt, så sørg for at nævne det for din modtager, som du endnu ikke kender. På den måde bliver du lidt mindre ukendt.
Du kan f.eks. indlede med: ”Godmorgen Susanne, Jeg skriver til dig, da Ida Hansen har nævnt, at du har en meget ambitiøs udviklingsplan for jeres Talent Management aktiviteter i den kommende periode. Hun tænkte derfor, at du vil have interessere i at udforske de ekspertiser og bidrag jeg har inden for det område, og at vi så sammen kan kigge på hvordan det kan forøge udbyttet af jeres Talent Program”.
#3 Vis du ved noget om din modtager
Modtagers opmærksomhed vil blive skærpet væsentligt, hvis de får en mail, der starter med: ”Hej Christian, Jeg kan se du er passioneret fortaler for brug af LinkedIn. Jeg deler din store interesse for at bruge LinkedIn på en effektiv måde og udforsker også nye funktionaliteter, og tænker derfor at du også kan have glæde af den LinkedIn Masterclass som vi holder på Den Sorte Diamant. Emnerne vil fokusere på..”.
#4 Udtryk respekt eller anerkendelse for hvad de har opnået/skabt
”Hej Louise, Jeg havde fornøjelsen at deltage på dit kursus om Projektledelse. Jeg havde forventninger om at få konkrete værktøjer inden for agil projektledelse og SCRUM. Men jeg fik langt mere i forhold til proces-overblik og typologier, hvilket især skyldes din meget levende og inddragende måde at formidle eksempler på, som gør det nemmere at relatere til og dermed anvende. Det har virkelig sat gang i nye tanker og skabt øget motivation på. at træde ind i rollen som projektleder. Derfor tænkte jeg om det er muligt at tale sammen om, hvor jeg bedst kan bidrage med netop…”.
#5 Konverter dine faglige bidrag til udbytte for dem (ud fra deres kunders præferencer)
Hvis du ønsker at bringe dig i position for fremtidige jobmuligheder hos en faglig leder, som vi antager har både travlt og stramme budgetter, vil det øge modtagers evne til at se potentialer ved at prioritere dig og dine bidrag, hvis du er i stand til at koble dem til interne eller eksterne kunders præferencer.
”Hej Torben, Jeg ønsker at bringe mig i position inden for dit område med forretningsudvikling og markedsanalyser. Mine bidrag er fokuseret inden for Google analytics og andre webrelaterede dianostics-værktøjer, hvilket sætter mig i stand til at levere rapporter og sætte nye målepunkter der giver præcis prioritering og udvikling af nuværende og fremtidige aktiviteter som indeholder kvalitet og korte leverance tider i det omfang de fremtidige kundesegmenter ønsker at prioritere”.
Hvis du vil øge jobmulighederne og ønsker at komme i position til en stilling hos en leder, som ikke kender dig, så kunne du derfor indlede din mail med ”Jeg ved at, dit firma rekrutterer nogle af de bedste talenter, og jeg tænker derfor, om du vil være interesseret i de kommunikations ekspertiser og det potentiale, jeg medbringer”.
#6 Nævn specifikke processer som vil give mindre af noget (som de eller deres kunder ønsker at undgå)
”Min opdaterede erfaring med kundesegmentering og markedsanalyser, skaber sikkerhed og overblik i de prioriteringer og den rådgivning der sker undervejs i projektet. Det skaber grundlag for en mere styret og præcis planlægning så interne og eksterne stakeholdere oplever tryghed og transparens i leverancerne og vi undgår omkostningstunge haste ændringer i slutningen af projektet”.
#7 Inviter dem inden for i udforskningen eller frembringelsen af noget nyt (som har potentiale for deres kunder)
”Det er tydeligt, at du har samlet en masse viden og erfaring med online rekruttering, og det vil derfor være naturlig at fokusere på nye elementer som brug af apps og video – hvorfor jeg gerne vil invitere dig inden for i et fælles udviklings- og research-projekt, så du kan tilbyde kvalificeret og faktabaseret rådgivning og foredrag på dette område i fremtiden. Det kunne være et naturligt supplement til de ekspertise-områder du dækker i dag, og der kunne være gode synergier i en udvikling inden for dette område”.
Inkludér modtager, når du søger uopfordret
Måden, du åbner din kommunikation på, vil afgøre hvordan modtageren føler sig inkluderet. Start så vidt muligt med at referere til læserens situation, behov, interesser eller prioriteter. Og ja, det kan betyde at du kommer frem til din pointe lige lidt senere, men det er en forudsætning for at skabe adgang og accept hos modtager, og ad den vej få dine budskaber og pointer igennem.
Se kort sagt din mail og den opfølgende kontakt, som starten på flere trin, både relation og kommunikation, og at den relation også indeholder muligheder og potentiale for modtager i form af inspiration og nye vinkler fra dig. Det handler i højere grad om at skabe adgang og vise kompetencer og egenskaber, end at præsentere baggrund og postulere erfaringer, resultater og relevans.
Det er langt mere følelsesmæssigt intelligent og dermed mere effektivt, at modtager oplever, at de selv kommer frem til et positivt potentiale, på baggrund af det de oplever.
Jeg er sikker på at disse tips og din evne til at skabe interesse og nærvær hos modtager, på baggrund af denne nye forståelse, i langt højere grad vil hjælpe dine opsøgende budskaber igennem.
Flere tips til din jobsøgning