17 måder at optimere din LinkedIn-profil
Er din profil overskuelig, enkel og fremstår du tydeligt med kompetencer og en faglig profil?
Din personlige LinkedIn profil skal være professionel og fortælle, hvem du er, og hvad du kan.
Be aware: din fremtidige arbejdsgiver GOOGLER DIG. Så tjek lige dig selv på Google først og se hvad der kommer op.
Er din profil overskuelig, enkel og fremstår du tydeligt med kompetencer og en faglig profil? Det betyder det er en god ide at have en opdateret profil, og at dit fotomateriale er opdateret og tidssvarende (gerne samme foto på LinkedIn som på dit CV = genkendelighed). Vær bevidst om at fremhæve de resultater i din fortid som bedst understøtter din fremtidsdrøm.
Udover LinkedIn og FB er der også Twitter, Instagram, hjemmesider og blogs hvor du kan gøre dig ”lækker”.
Troværdighed er nøgleordet når det gælder netværk.
# 1 - Profilbillede og baggrundsbillede
Der er meget få muligheder for at individualisere det grafiske udtryk af din profil, så overvej nøje, hvad du gør. Det visuelle har stor betydning for førstehåndsindtrykket.
# 2 - Din overskrift
Direkte under dit navn, har du 120 tegn til din rådighed. Brug dem klogt. Det kan være din titel; men også de søgeord, som du fremadrettet gerne vil forbindes med og findes på. LinkedIn er en søgemaskine så søgeoptimer!
# 3 - Summary
Fritekst - vi elsker fritekstfelter! Den måske vigtigste kasse at udfylde, af alle dem du har til rådighed på din profil. Her har du muligheden for at sætte kursen for din profil. Du ejer din egen storytelling. Sørg for at du søgeoptimerer fremadrettet med værdiskabende søgeord. Tænk ind i fremtiden! Tag den besøgende i hånden og sørg for, at du får afleveret din profil tydeligt.
# 4 - Experience
Vær præcis og relevant i udfyldelsen af din erfaring. Hvordan understøtter dine tidligere ansættelser din særlige profil, kompetencer og erfaring? Husk de rigtige søgeord.
Du har mulighed for at vedhæfte yderligere materiale og links til hver enkelt ansættelse.
# 5 - Uddannelse
Når du tilføjer din uddannelse, skal du sørge for, at den fremstår relevant for din målgruppe. Ikke alle kender de finere nuancer i de mange forskellige uddannelser eller hvad dit særlige fokus har været. Brug beskrivelsen af din uddannelse til at understøtte din profil.
# 6 - Tilføj flere elementer til din profil
Ud over de mest almindelige som erfaring, uddannelse og sprog har du mulighed for at tilføje en lang række andre elementer til din profil. Under "Accomplishments" er det for eksempel muligt at tilføje; certificeringer, patenter, kurser, projekter etc. De kan i høj grad være med til at styrke din profil.
Linkedin om at styrke din profil
# 7 – Rediger din personlige URL
Din URL er det navn, som LinkedIn bruger i din ”LinkedIn-adresse”. I stedet for den lidt usexede standart med en masse tegn og tal, bør du ændre den til dit navn.
LinkedIn om din personlige url
# 8 - Kontaktinformationer
Sørg for at dine kontaktinfo er opdateret. Især ved jobskifte er det uhensigtsmæssigt ikke at opdatere mail og telefon J Gør det let at finde - gentag eventuelt til sidst i dit summary.
LinkedIn om kontaktinformation
# 9 - Flere profiler på flere sprog
Har du brug for en profil på flere forskellige sprog, er det også muligt. Husk at LinkedIn ikke automatisk opdaterer mellem dine profiler, så du skal ind og oprette og vedligeholde alle dine profiler.
LinkedIn om profiler på flere sprog
# 10 - Skills
Af mange mest anset som en måde for LinkedIn at sikre den gensidige brug af deres platform og hermed trafik på sitet; men dine skills kan også bruges til at understøtte din profil.
Hvad signalerer de? Du kan slette, tilføje og ændre i rækkefølgen af dine skills. De tæller også med i "tyngden" af din profil, når LinkedIn's algoritmer er på arbejde.
#11 - Endorsements
Du kan give og modtage endorsements (tommel op) for dine skills.
Undgå her at lave en ”bytter”, hvor du anbefaler venner og andre, for skills du ikke ved, om de reelt har.
#12 - Anbefalinger
LinkedIn giver dig mulighed for både at modtage og give anbefalinger. Hvorvidt du vurderer, at det vil tilføje værdi til din profil, er op til dig. Nogle er meget glade for funktionen; mens andre bevidst undlader at bruge den.
#13 - Del indhold på LinkedIn
Du kan dele indhold for at understøtte din profil, skabe interesse om dine kompetencer eller simpelthen bare fordi, du har noget på hjertet. Vær ikke tilbageholden; men vær relevant.
#14 – Hvordan ser din profil ud ”ude fra”
Bestem selv, hvad der kommer med, når man laver en søgning på dig via eksempelvis Google, Firefox etc. Du kan ændre på indstillingerne i kolonnen her yderst til højre.
Linkedin - din profil set udefra
# 15- Søg og gem en søgning
Når du én gang har lavet en søgning på for eksempel marketingsfolk på seniorniveau i dit område i virksomheder med mere end 25 ansatte som tidligere har arbejdet hos DONG, hvor du også selv har været tidligere - så er det lidt tungt at skulle gennem det hver gang du vil holde dig opdateret. Gem derfor din søgning til senere brug.
LinkedIn om at gemme søgninger
#16 - Jobsøgning via LinkedIn, opslåede jobs
Der er grundlæggende to måder at søge job på via LinkedIn. Du kan lede efter job, eller du kan blive fundet til et job. Når du leder efter et job, søger du under jobs i hovedmenuen øverst oppe, hvor du kan tilføje titler og område. Når du leder efter et af de mange jobs, der er slået op, så er det en god ide at oprette en jobsøgningsagent.
#17 - Jobsøgning via LinkedIn, "usynlig søgning"
Når du ønsker at blive fundet til et job, er det selvfølgelig vigtigt, at du har alle de relevante søgeord og i øvrigt har arbejdet med din profil. Når det er på plads kan du, under "jobs" i hovedmenuen øverst oppe, finde muligheden for at gøre sin interesse synlig over for brugere af LinkedIns rekrutteringsværktøj. LinkedIn kalder det at ”dele karriereinteresser”. Brugere i dit eget netværk, dine forbindelser og brugere fra samme organisation som dig selv, vil ikke kunne se det - du går "under radaren".
Få flere tips om LinkedIn